
Brukermedvirkning i praksis – fag, erfaring og samarbeid i sentrum på FFO Innlandets fagkonferanse

Bildetekst:Hilde Fevik, regional samhandlingskoordinator for Kongsvinger-regionen, ga deltakerne et ærlig og engasjert innblikk i arbeidet med å bygge opp et velfungerende helsefellesskap mellom kommunene og sykehuset – et arbeid som skal sikre bedre pasientforløp, likeverdige partnerskap og reell brukermedvirkning.
Foto:Christoffer Biong

Bildetekst:Tommy Lunde Sjåfjell, Spesialrådgiver KORUS SØR og brukerrepresentant for A-larm holdt innlegg om brukermedvirkning, samarbeid og nye nasjonale faglige råd.
Foto:Christoffer Biong

Bildetekst:Helsefellesskapet – løsningen på fremtidens utfordringer i Innlandet? Ved Bjørn Erik Sørli, avdelingssjef samhandling og brukermedvirkning, Sykehuset Innlandet HF.
Foto:Christoffer Biong

Bildetekst:Musikalsk innslag ved trubadur Andreas Holø.
Foto:Christoffer Biong
Erfaring som endrer praksis
Tommy Sjåfjell fra KORUS Sør åpnet med et engasjert innlegg om hvordan nasjonale faglige råd for bruker- og pårørendemedvirkning nå skal hjelpe kommuner og helseforetak til å gjøre lovverket til praksis. Han trakk linjene fra eget engasjement som brukerrepresentant og erfaringskonsulent – til dagens behov for tydeligere roller, begreper og samarbeid.
– «Vi har mange føringer for brukermedvirkning, men utfordringen er å gjøre dem levende. Vi må gå fra ord til handling – og gjøre det lettere for tjenestene å oppfylle lovens forventninger.»
Sjåfjell viste hvordan de nye faglige rådene gir konkrete anbefalinger på tre nivåer: individ, tjeneste og system. Han understreket at målet er å redusere uønsket variasjon og sikre at brukere og pårørende faktisk blir involvert i utviklingen av tjenestene.
– «Brukermedvirkning er ikke et prosjekt, det er en måte å jobbe på. Det handler om kunnskap, relasjoner og respekt for at erfaringskompetanse er like viktig som fagkompetanse.»
Han delte også historier fra prosjekter som «Et bedre liv» og «Bruker i sentrum», der brukere og fagfolk underviser sammen i helseutdanningene. Gjennom simuleringer av ansvarsgruppemøter og fagdager i rusbehandling har studenter, fagpersoner og brukere lært av hverandre – og oppdaget hvordan likeverdig samarbeid faktisk ser ut i praksis.
– «Det gir håp å se morgendagens helsepersonell lære brukermedvirkning som en naturlig del av faget. Det er der endringen begynner.»
Samvalg – når verdier og fag møtes
Psykiater og forsker Øystein Eiring tok salen med seg inn i refleksjoner om samvalg – et begrep han selv har vært med på å innføre i norsk helsetjeneste. Samvalg handler om mer enn å dele beslutninger; det handler om å dele makt, informasjon og verdier.
– «Beslutninger i helsetjenesten er ikke bare faglige vurderinger. De handler om hva som er viktig for deg som menneske.»
Gjennom eksempler fra pasienthistorier og forskning viste Eiring hvordan samvalg utfordrer den tradisjonelle «legen vet best»-tankegangen. Mange leger tror de vet hva pasienten verdsetter, men forskning viser at de ofte tar feil.
– «Det finnes to former for feildiagnose,» sa han, «den medisinske – og den tause feildiagnosen av hva som faktisk er viktig for pasienten.»
Han oppfordret brukere og pasienter til å delta aktivt i beslutninger, men understreket også at systemet må legge til rette for det. Samvalg krever tid, trygghet og respekt – og må bygges inn i strukturer og kultur, ikke overlates til tilfeldigheter.
– «Samvalg er egentlig en øvelse i likeverd. Når vi spør pasienten hva som er viktig, og ikke bare hva som er galt, da endrer vi hele møtet.»
Brukerrepresentanten i systemet
Kjartan Thøring Stensvold, mangeårig brukerrepresentant og leder i FFO Innlandet, delte erfaringer fra sitt arbeid i det regionale brukerutvalget i Helse Sør-Øst.
Han trakk linjene fra sitt eget engasjement som pasient etter et hjerteinfarkt, via LHL, til arbeidet med å bygge opp FFO Innlandet.
– «Jeg føler virkelig at FFO Innlandet har blitt en sterk organisasjon som blir hørt. Det er resultatet av mange som har trukket i samme retning.»
Stensvold forklarte hvordan brukerrepresentanter velges ut, og hvor viktig det er med rolleforståelse: En representant skal tale på vegne av mange – ikke seg selv.
– «Du må legge bort din egen diagnose og være en stemme for fellesskapet. Det er krevende, men også meningsfullt.»
Han beskrev hvordan brukerrepresentanter deltar i alt fra høringer og fagråd til store prosjekter som planleggingen av det nye sykehuset i Innlandet. Han understreket at arbeidet ofte er langsiktig og krevende, men at det gir resultater.
– «Vi ser at brukerutvalgene faktisk blir lyttet til. Noen ganger får vi ikke gjennomslag, men stadig oftere blir våre forslag tatt inn i styrevedtak. Det viser at medvirkning virker.»
Felles mål – sterkere stemme og bedre tjenester
Enten det handlet om nasjonale faglige råd, samvalg eller rollen som brukerrepresentant, pekte alle innlederne på det samme – at samarbeid og kunnskapsdeling gir bedre tjenester og bedre livskvalitet.
Se også:
Presentasjoner og program fra fagkonferansen
Hilde Fevik: Helsefellesskap i praksis – slik skal brukerstemmene bli hørt