
Helsefellesskap i praksis – slik skal brukerstemmene bli hørt
Fevik ga deltakerne et ærlig og engasjert innblikk i arbeidet med å bygge opp et velfungerende helsefellesskap mellom kommunene og sykehuset – et arbeid som skal sikre bedre pasientforløp, likeverdige partnerskap og reell brukermedvirkning.
Helsefellesskap – mer enn struktur
Fevik fortalte hvordan Helsefellesskapet Ahus og kommunene organiserer samarbeidet mellom 21 kommuner og sykehusene på Nordbyhagen, Kongsvinger, Ski og Gardermoen. Målet er felles:
«Å sikre helhetlige, trygge og forutsigbare pasientforløp.»
Fevik understreket at helsefellesskapet ikke bare handler om struktur og møter, men om å få mennesker og tjenester til å samhandle:
– «Det er et nasjonalt satsingsområde, og vi prøver å finne de modellene som faktisk fungerer. Det handler om å bygge relasjoner, ikke bare systemer.»
Brukermedvirkning i sentrum
Et hovedtema i Feviks innlegg var hvordan brukerrepresentasjon skal sikres på en mer forpliktende måte. Helsefellesskapet Ahus jobber nå med å etablere et eget felles brukerutvalg for hele opptaksområdet.
Dette utvalget skal:
- representere både pasienter, pårørende og brukere,
- ha bred representasjon fra somatikk, psykisk helse, rus og barn/unge,
- gi høringsinnspill, bidra i fagutvalg og fremme saker som angår brukere og pasienter.
– «Vi har hatt brukerrepresentasjon hele veien, men vi må være ærlige: det har ikke fungert godt nok. Det er forskjell på å ha brukerrepresentasjon og å få til reell brukermedvirkning. Det ønsker vi å endre på,» sa Fevik.
For FFO Innlandet er dette et viktig poeng. Reell brukermedvirkning handler om innflytelse – ikke bare deltakelse. Når erfaringer fra pasienter og pårørende tas med i planleggingen, blir tjenestene bedre for alle.
Samarbeid som gir resultater
Gjennom arbeidet i Kongsvingerregionen har Fevik erfart hvor avgjørende tett kontakt mellom kommuner og sykehus er for å få til endring:
– «Jeg har faste møter med kommunalsjefer, kommunedirektører og ordførere. Den nærheten gjør det mulig å forankre beslutninger raskere – og å følge dem opp.»
Hun fortalte også om konkrete tiltak som fungerer i praksis, som felles retningslinjer for pasientforløp, samarbeid om multidose og ledsagertjenester, og e-læringskurset “Trygg utskrivelse”, utviklet for ansatte i både kommune og sykehus.
Alt dette skal bidra til at pasienter ikke faller mellom nivåene – og at hver utskrivelse blir tryggere og mer forutsigbar.
Likeverdighet må være mer enn et ord
Et tydelig tema i Feviks innlegg var betydningen av likeverdige partnere i samhandlingen mellom kommunene og helseforetaket.
– «Vi snakker ofte om at vi er likestilte partnere, men det er kommunene som får regningen hvis noe går galt. Vi må jobbe for reell balanse – ikke bare i prinsippet, men i praksis.»
Dette samsvarer med FFOs prinsipp om at helsetjenestene må bygges på samarbeid, gjensidig respekt og tydelige roller – slik at brukere ikke rammes rammes av systemfeil.
Fakta:
- Helsefellesskapet Ahus omfatter 21 kommuner og fire regioner.
- Målet er sammenhengende, bærekraftige og likeverdige helse- og omsorgstjenester.
- Det nye brukerutvalget skal sikre reell brukermedvirkning på faglig og strategisk nivå.
- Retningslinjer, opplæring og felles arenaer skal bidra til tryggere pasientforløp.
Feviks presentasjon kan lastes ned her:
Tekst: FFO Innlandet. KI har blitt benyttet i arbeidet med denne teksten.
Foto: Christoffer Biong / FFO Innlandet