Gå til hovedinnhold

Helsefellesskap i praksis – slik skal brukerstemmene bli hørt

Hvordan kan vi sikre at pasienter og brukere faktisk blir hørt når helsetjenestene skal utvikles og forbedres? Det var temaet da Hilde Fevik, regional samhandlingskoordinator for Kongsvingerregionen i Ahus-området, holdt innlegg på FFO Innlandets fagkonferanse.
22.10.2025

Fevik ga deltakerne et ærlig og engasjert innblikk i arbeidet med å bygge opp et velfungerende helsefellesskap mellom kommunene og sykehuset – et arbeid som skal sikre bedre pasientforløp, likeverdige partnerskap og reell brukermedvirkning.

Helsefellesskap – mer enn struktur

Fevik fortalte hvordan Helsefellesskapet Ahus og kommunene organiserer samarbeidet mellom 21 kommuner og sykehusene på Nordbyhagen, Kongsvinger, Ski og Gardermoen. Målet er felles:

«Å sikre helhetlige, trygge og forutsigbare pasientforløp.»

Fevik understreket at helsefellesskapet ikke bare handler om struktur og møter, men om å få mennesker og tjenester til å samhandle:

– «Det er et nasjonalt satsingsområde, og vi prøver å finne de modellene som faktisk fungerer. Det handler om å bygge relasjoner, ikke bare systemer.»

Brukermedvirkning i sentrum

Et hovedtema i Feviks innlegg var hvordan brukerrepresentasjon skal sikres på en mer forpliktende måte. Helsefellesskapet Ahus jobber nå med å etablere et eget felles brukerutvalg for hele opptaksområdet.

Dette utvalget skal:

  • representere både pasienter, pårørende og brukere,
  • ha bred representasjon fra somatikk, psykisk helse, rus og barn/unge,
  • gi høringsinnspill, bidra i fagutvalg og fremme saker som angår brukere og pasienter.

– «Vi har hatt brukerrepresentasjon hele veien, men vi må være ærlige: det har ikke fungert godt nok. Det er forskjell på å ha brukerrepresentasjon og å få til reell brukermedvirkning. Det ønsker vi å endre på,» sa Fevik.

For FFO Innlandet er dette et viktig poeng. Reell brukermedvirkning handler om innflytelse – ikke bare deltakelse. Når erfaringer fra pasienter og pårørende tas med i planleggingen, blir tjenestene bedre for alle.

Samarbeid som gir resultater

Gjennom arbeidet i Kongsvingerregionen har Fevik erfart hvor avgjørende tett kontakt mellom kommuner og sykehus er for å få til endring:

– «Jeg har faste møter med kommunalsjefer, kommunedirektører og ordførere. Den nærheten gjør det mulig å forankre beslutninger raskere – og å følge dem opp.»

Hun fortalte også om konkrete tiltak som fungerer i praksis, som felles retningslinjer for pasientforløp, samarbeid om multidose og ledsagertjenester, og e-læringskurset “Trygg utskrivelse”, utviklet for ansatte i både kommune og sykehus.

Alt dette skal bidra til at pasienter ikke faller mellom nivåene – og at hver utskrivelse blir tryggere og mer forutsigbar.

Likeverdighet må være mer enn et ord

Et tydelig tema i Feviks innlegg var betydningen av likeverdige partnere i samhandlingen mellom kommunene og helseforetaket.

– «Vi snakker ofte om at vi er likestilte partnere, men det er kommunene som får regningen hvis noe går galt. Vi må jobbe for reell balanse – ikke bare i prinsippet, men i praksis.»

Dette samsvarer med FFOs prinsipp om at helsetjenestene må bygges på samarbeid, gjensidig respekt og tydelige roller – slik at brukere ikke rammes rammes av systemfeil.

Fakta:

  • Helsefellesskapet Ahus omfatter 21 kommuner og fire regioner.
  • Målet er sammenhengende, bærekraftige og likeverdige helse- og omsorgstjenester.
  • Det nye brukerutvalget skal sikre reell brukermedvirkning på faglig og strategisk nivå.
  • Retningslinjer, opplæring og felles arenaer skal bidra til tryggere pasientforløp.

Feviks presentasjon kan lastes ned her:

Tekst: FFO Innlandet. KI har blitt benyttet i arbeidet med denne teksten.
Foto: Christoffer Biong / FFO Innlandet