
Inngjerding av barn: Her starter utenforskapet
I Fredrikstad kommune har vi sett det som ikke skal skje i norsk skole: barn med funksjonsnedsettelser blir gjerdet inne i egne områder. Tiltaket er begrunnet med sikkerhet, men virkeligheten er at elever stigmatiseres, isoleres og fratas retten til å være en del av fellesskapet.
FFOs kommentar ble først publisert i Fredrikstad Blad.
– I 2025 burde det høre fortiden til å låse barn inne. Uansett hvor fine huskestativene er, skriver generalsekretær Lilly Ann Elvestad.
FFO er rystet over at elever med funksjonsnedsettelser blir gjerdet inne i norske skolegårder. Vi forventer at kunnskapsministeren, som øverste leder for landets skolevesen, har nok ansvarsfølelse til å ta direkte kontakt med kommunen og undersøke hvilke faglige vurderinger og hvilken forskning som ligger til grunn for et så inngripende tiltak.
Kunnskapsministeren, Grete Wold, sin reaksjon så langt har vært skuffende vag.
FFO kjenner ikke igjen den kunnskapsministeren som ellers har vært tydelig, handlekraftig og satt elevenes beste først.
Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. I klasser over hele landet ser vi at elever med sosiale vansker enten havner på venteliste til spesialtiltak eller i skjermede soner. Det er i ferd med å bli et normalfenomen – og det er skremmende.
Det er en stadig voksende gruppe elever som ikke får den støtten de trenger. Dette utviklingstrekket burde ligge øverst på bordet til kunnskapsministeren.