Til tross for ambisjoner om en skole for alle, har lite endret seg i løpet av de siste 10-20 årene. Din stemme i lokal- og fylkestingsvalget kan avgjøre om også barn og unge med funksjonsnedsettelser kan glede seg til skolestart.
Vi har fått Kantar til å gjennomføre tre undersøkelser for å finne ut mer om hvordan barn og unge med funksjonsnedsettelser opplever skolehverdagen.
Svarene vi fikk viser hvor viktig årets valg er:
Mange barn med funksjonsnedsettelser opplever seg ikke som en del av det sosiale miljøet på skolen – til tross for hva skoleledere tror.
Det er en urovekkende stor forskjell i hvordan foresatte og skoleledere opplever undervisningen barn med funksjonsnedsettelser får.
Både elever, foresatte og skoleledere forteller om en skole som ikke er fysisk tilpasset alle elevene
Hovedutfordringen er mangel på ressurser, mangel på kunnskap og en god del fordommer.
En god skole er avgjørende for både barns hverdag og hvilken fremtid de kan se for seg. Det er årets valg som avgjør om også barn med funksjonsnedsettelser kan begynne å glede seg til skolestart. Ikke la dine lokalpolitikere slippe unna med fagre ord og lite handling.