Gå til hovedinnhold på siden Gå til hovedmeny

FFO Rogaland

Kontaktinformasjon

FFO Rogaland

Kvalebergveien 21
4016 Stavanger

Postadresse:

Kvalebergveien 21
4016 Stavanger

Telefon:
51 90 63 00

50 kroner for å ta bussen uten kort

Kolumbus-styret vil ha tøffe grep for å få flere til å ta bussen. Det skal lønne seg å kjøpe billett på forhånd. Kjøper du av sjåføren skal det koste 50 kroner. Pensjonister må vente til de er 72 før de får honnørbillett.

Dette er de mest kontroversielle forslagene i opplegget som Kolumbus vil ha fylkespolitikerne med på for å få flere til å reise kollektivt.

Opplegget fra Kolumbus går ut på å kutte prisen på bussbilletter fra dagens 32 til 30 kroner. Men hvis billetten ikke kjøpes på forhånd, men skal kjøpes av bussjåføren, skal det koste 20 kroner ekstra for voksne og 10 kroner ekstra for barn.

Styret vil videre rydde opp i rabatt- og kortjungelen og kutte tallet på takstsoner drastisk fra 136 til fem. For flertallet av reisende på Nord-Jæren vil det bety en felles takst: 30 kroner.

Billigere nattbuss

I tillegg til voksne, skal både barn, pensjonister og studenter tilbys rabatt, og prisen på nattbuss skal kuttes som et virkemiddel til å få folk trygt hjem fra byen. En nattbuss-billett skal derfor holdes på vanlig dagpris-nivå, et tiltak som alene vil koste 3,5 millioner kroner.

- Vi har stor tro på at dette skal gi resultater som får flere til å ta bussen, sier styreleder Steinar Madsen i Kolumbus til Aftenbladet.

- Blant annet viser det seg at folk som kjøper busskort blir flittigere brukere av bussen, og vi ønsker å premiere de som ofte reise kollektivt. Hvis vi får færre som skal kjøpe billett av bussjåføren, vil det dessuten hefte bussen mindre og få den raskere fram og gi økt sikkerhet ved at behovet for kontanter hos bussjåføren reduseres. Andre byer har gjort det samme med godt resultat, sier Madsen.

- Hvor mye sparere dere på å heve grensen for honnør til 72 år?

- Det er nok ikke all verden, men poenget er at dette er et av flere omlegginger som samlet skal få regnestykket til å gå opp. Vi skal få flere til å ta bussen samtidig som vi holder oss innenfor budsjettene. Dessuten ønsker vi å ta konsekvensen av at folk lever lenger og at pensjonistene har god økonomi, fremholder Steinar Madsen.

Steinbra

Kolumbus har et årsbudsjett på en milliard, og en viktig forutsetning er at omleggingene ikke skal gi økte utgifter. Kollektivselskapet har derfor engasjert konsulentselskapet Urbanet, og støtter seg på analysene derfra som viser at endringene blir et "null-sumspill".

Da styrelederen i Kolumbus i går presenterte forslaget for samferdsel-politikerne i fylket fikk han og styret mye ros for å være "fremoverlent" og vise handlekraft. Spesielt partiene som har omdannet selskapet til AS og innsatt det nye styret var rause med rosen.

- Dette er steinbra, jøssenavn. Enedelig er det noen som tenker gulrot framfor pisk, utbrøt Frps Anita Egeli.

Frykter sprekk

Fylkespolitikerne var imidlertid ikke klar til å hoppe på vedtaket umiddelbart.

- Jeg har stor forståelse for at det nye styret er utålmodig og ønsker å endringer raskt. Men vi må ta oss tid til å forvisse oss om at tallene stemmer, slik at vi ikke havner i samme situasjon som ruteselskapet AtB i Sør-Trøndelag som gikk på en smell på 119 millioner kroner da de foretok en større omlegging. Men det er ingen tvil om at stemningen er positiv til mye av det som ble foreslått. Styret imponerer, sier lederen av samferdselsutvalget, KrFs Ellen Solheim til Aftenbladet.

Hun er imidlertid skeptisk til å heve grensen for honnørbilletter til 72 år.

- Spesielt hvis det ikke er noe særlig å tjene på det, sier hun.

Ap, Sp og SV ønsket at saken sendes ut på høring til kommunene, men det forslaget falt. Saken går nå videre til fylkestinget, men alt tyder på at saken ikke blir avgjort før i høst.

 

Kolumbus ønsker å iverksette endringene fra  august, men det forutsetter at fylkesstinget sier ja i juni.


Artikkelen er sakset fra Stavanger Aftenblad her