Gå til hovedinnhold på siden Gå til hovedmeny

Rettighetssenteret / Skolestart

En helt vanlig elev med noen uvanlige hjelpebehov

Rettigheter i grunnskolen for funksjonshemmede barn og deres foreldre

  • 04.07.2018

    Læremidler og hjelpemidler

    Skolene skal ha tilgang til nødvendig utstyr, inventar og læremidler som er nødvendige for at elevene skal få et forsvarlig utbytte av opplæringen. (Opplæringsloven § 9-3)

  • 04.07.2018

    Tegnspråk

    Alle rettighetene i opplæringsloven gjelder også for elever med nedsatt hørsel.

  • 04.07.2018

    Punktskrift

    Alle rettighetene i opplæringsloven gjelder også for elever med nedsatt syn.

  • 04.07.2018

    Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK)

    Alle rettighetene i opplæringsloven gjelder også for elever som helt eller delvis mangler funksjonell tale.

  • 04.07.2018

    Logoped/audiopedagog

    En elev kan ha behov for logopedhjelp for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen.

  • 04.07.2018

    Spesialundervisning

    Opplæringsloven gir rett til spesialundervisning til de elever som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, selv med tilpasset opplæring.

  • 04.07.2018

    Tilpasset opplæring

    Opplæringsloven pålegger skolen å tilpasse opplæringen til forutsetningene til den enkelte eleven. (Opplæringsloven § 1-3)

  • 04.07.2018

    Klassesammensetning

    Elevene skal deles inn i klasser eller basisgrupper som ivaretar deres behov for sosial tilhørighet. (Opplæringsloven § 8-2 første avsnitt)

  • 04.07.2018

    Generelt om tilrettelegging

    Alle elever med funksjonshemning som har behov for tilrettelegging på skolen, har rett til å få det. (Likestillings- og diskrimineringsloven § 21)

  • 04.07.2018

    Rett til å gå på nærskolen

    Alle elever, uavhengig av funksjonshemning eller ikke, har rett til å gå på sin nærmeste skole eller den skolen som eleven sogner til. (Opplæringsloven § 8-1 første avsnitt)