Gå til hovedinnhold på siden Gå til hovedmeny

FFO Hordaland

Kontaktinformasjon

FFO Hordaland

Vestre Strømkaien 7-9, 3.etasje

5008 BERGEN

Org.nr.: 971349050 

Åpningstid: man-fredag kl. 08.30-16.00

Postadresse:

Vestre Strømkaien 7, 5008 BERGEN

Telefon:
55 59 68 00/ 55 59 68 02 / 94 48 79 08

Funksjonshemmedes Informasjonssenter (FI-senteret)

Illustrasjonsbilde

FFO-Hordaland driver FI-senteret som er organisasjonens ansikt utad og som huser 23  av våre medlemsorganisasjoner. FI-senteret i Bergen er en møteplass og bidrar til å spre informasjon om diagnosene, og funksjonshemming og kronisk sykdom.

FI-senteret og FFO Hordaland har vært i nåværende lokaler i10 år, siden 2007. Tidligere holdt FI/FFOH til andre steder i bygget.

Lokalene våre ligger i flotte Aasegården i Vestre Strømkai 7-9 i Bergen sentrum. Aasegården er vis a vis Bergen Storsenter og i nærheten av parkeringshus, jernbanestasjon, bussterminal og bybanestoppene Bergen Storsenter og Nygård. Det er også busstopp på Nygård. Vis a vis Aasegården ligger Scandic Ørnen hotell, som også er brukt av våre medlemsorganisasjoner til lokaler og overnatting. Vi har Kiwi på gateplan og kjøpesenteret Bergen Storsenter en undergang unna.

Vi holder til i 3.etasje i Aasegården, resepsjonen er rett ved inngang ved nr. 9, ved inngang nr. 7 går du gjennom lokalene for å komme til resepsjonen.

Fylkessekretær er på FI-senteret mandag-fredag 8.30-16.00

Kontaktinfo finner du under "Kontakt oss".


Huset er aktivt i bruk både på dagtid og kveldstid med stor møteaktivitet for de ulike organisasjonene under FFO-paraplyen. Dagtid benyttes huset også til skolebesøk fra vdg. skoler. Vi har tre møterom som bookes via postmottak@fi-senteret.no eller ffo@fi-senteret.no

Våre leietakere

De fleste av våre medflemsorganisasjoner har lokaler andre steder enn på huset hos oss - for sikker informasjon om dette, se organisasjonenes nettsider. De fleste av våre medlemsorganisasjonsleietakere har ikke egne lønnede ansatte. Kontorene betjenes på frivillig basis avhengig av når folk kan, ofte på kveldstid. Dersom du skal besøke en organisasjon, kan det være lurt å ringe på forhånd for å gjøre en avtale. De fleste organisasjoner har egne nettsider med kontaktinformasjon til leder, likeperson og andre tillitsvalgte i lokallaget. 

På huset har vi, foruten 3 eksterne, 23 medlemsorganisasjoner som leietakere. En oversikt over disse, med kontaktinformasjon og hjemmeside til organisasjonene, finner du her: http://ffo.no/Fylkeslag/FFO-Hordaland/leietakere-pa-fi-senteret/

Vi har noe ledig kontorkapasitet på FI-senteret. Medlemsorganisjoner som ønsker å leie kontor hos oss, kan gjerne ta kontakt på ffo@fi-senteret.no . Vi er også åpen for flere eksterne leietakere. Ta kontakt med oss angående pris og betingelser.

Våre møterom

 

 Stort møterom på FI-senteret

  • Møterommene "Lille Lungegårdsvann" og "Store Lungegårdsvann" ligger nær inngang ved nr. 7, møterom "Vågen" ligger nær resepsjonen og inngang ved nr. 9.
  • "Lille Lungegårdsvann har kapasitet til 20 personer. Det passer som styremøterom, eller som rom til mindre møterø
  • "Store Lungegårdsvann" har plass til ca. 35. Rommet passer til medlemsmøter, skolebesøk og eksterne.
  • Når Lillle og Store Lungegårdsvann slås sammen (ved å åpne portabel skillevegg) har dette dobbeltrommet kapasitet til ca. 50 personer, eller 60 med forelesningsstil uten bord. Dette sammenslåtte dobbeltrommet brukes mye til større medlemsmøter eller forelesninger og til ekstern leie. En kan også la en skillevegg være åpne dersom en ønsker grupperom-stil og mulighet til å gå mellom rommene.
  • "Vågen" har kapasitet til 12 personer. Mange bruker dette rommet til styremøter. Det fungerer også fint som et tredje grupperom om en bruker Lille og Store Lungegårdsvann.

Gjerne book i god tid i forveien til postmottak@fi-senteret.no

Ta også kontakt dersom du trenger opplæring i bruk av skillevegg, bossrom el.l. Instruksjoner for bruk av rommene finnes i lokalet. Inngangene fungerer som rømningsveier, For våre leietakere og medlemsorganisasjoner i FFO er bruk av møterom gratis. Eksterne leietakere som ønsker møterom i forbindelse med et arrangement betaler godtgjørelse for dette.

Bruk av kjøkken

Kjøkken - alle som bruker rom på huset har tilgang til vårt godt utstyrte kantinekjøkken. Her kan man lage enkel mat, ingredienser kan kjøpes på Kiwi i underetasjen eller Bergen Storsenter. Det er også mulig å ha mindre matkurs på kjøkkenet. Dersom du vet at du skal benytte kjøkkenet mye i forbindelse med et arrangement, vennligst gi beskjed om det ved rombestilling.

Ved større borddekninger som julebord og basarer anbefaler vi at det bestilles inn cateringmat, da vi ikke har avtrekksvifte på kjøkkenet. En kan benytte hvilken leverandør en vil. FFO Hordaland benytter vanligvis Beredt Bevertning og har god erfaring med dem både når det gjelder lunsj og varmretter: http://www.beredt.no/bevertning/

Sikkerhet - forebygge brann, ulykke og innbrudd

Senteret har rømingsveier ved begge innganger. Det er også gjennomgang fra sentreet til motsatt side av bygget. FI-senteret er utstyrt med fire brannslukkingsapparat, som er plassert ved inngang 7 og 9, i gangen nær kjøkken og inne på Store Lungegårdsvann. På Store Lungegårdsvann er det også brannteppe. Flere av kaffetrakterne på kjøkkenet har barnesikring. slik at de slås automatisk av etter en halv time.

NB: Bruk av ordinære lys og telys er ikke lenger tillatt grunnet brannfare - vi har tilgjengelig elektriske lys som tilsvarer telys og kubbelys, samt lyslenker disse ligger i skapet på møterommet Store Lungegårdsvann.

I fellesgangen nær FI-senteret i 3.etasje inngang 7 er det plassert en hjertestarter (en gul boks i et svart trekk som henger på veggen). Hjertestarter skal brukes sammen med Hjerte-Lunge-redning. Innstrukser til hjertestarter og manual for Hjerte-Lunge-redning ligger i resepsjonen ved brosjyreveggen.

Om du ikke har nøkkelbrikke, og skal bruke lokalet på kveldstid/helg, vennligst henvend deg i resepsjonen i åpningstid for å motta nøkkelbrikke og instruksjoner. Alle som har mottatt nøkkelbrikker blir registret med navn og organisasjon. Det er særdeles viktig å unngå å miste brikker da de kan misbrukes. Om det likevel skulle skje, gi da snarlig beskjed til postmottak@fi-senteret.no slik at vi kan deaktivere brikkene.